Club historie

Badmintonvereniging ‘t Roat is als vrijetijdsvereniging gestart op 1 april 1975, toen een aantal leden van BC Patrick besloot om onder eigen naam badminton te gaan spelen. De reden hiervoor was dat er bij BC Patrick te weinig speelgelegenheid was, mede door het feit dat er toendertijd slechts vier badmintonvelden in de sporthal waren in plaats van de tien banen waarover we nu kunnen beschikken. Doordat het groepje vrijetijdsspelers steeds groter werd, besloot men om de vereniging officieel aan te melden bij de Kamer van Koophandel, hetgeen op 17 november 1976 gebeurde. Vervolgens werd de vereniging op 1 januari lid van de Nederlandse Badmintonbond. In het seizoen 1977/1978 werd voor het eerst deelgenomen aan de competitie met een herenteam.

Langzamerhand groeide het ledental aan tot circa 50 en besloot het bestuur een ledenstop in te voeren, aangezien alleen op woensdagavond de sporthal 2 uur beschikbaar was. In het seizoen 1978/1979 werd voor het eerst met een gemengd team aan de competitie deelgenomen en het eerste kampioenschap werd behaald door het herenteam in het seizoen 1980/1981.

Een belangrijke gebeurtenis binnen de vereniging was de fusie met de beide andere badmintonverenigingen in de gemeente Echt: BC Patrick en BC Racket ‘74 uit Koningsbosch. Deze fusie vond plaats op 1 oktober 1984 en had tot gevolg dat de vereniging groeide tot circa 160 leden en de beschikking kreeg over meer haluren. Daardoor werd het mogelijk om ook een jeugdafdeling te starten.

De sportieve hoogtepunten volgden vanaf eind jaren tachtig. Het eerste team komt sinds het seizoen 1988/1989 uit in de landelijke bondscompetitie. In 1991 werd het kampioenschap behaald in de derde klasse en promoveerde ‘t Roat 1 naar de tweede landelijke klasse. Ook het herenteam deed in die periode van zich spreken, getuige de landskampioenschappen in de jaren 1989 en 1990. Individueel waren er successen op de Limburgse Kampioenschappen voor Rolf Koch en Sandra Mooren. Rolf behaalde twee keer een tweede plaats (dubbel en mixed) in de A klasse. In 1992 werd Sandra kampioen in de C klasse van het damesenkelspel.

Op 9 juni 2001 werd het 25 jarig jubileum van de club gevierd met een succesvolle reünie.

De naam ‘t Roat is ontstaan in café ‘de Bieje’. Bij het bedenken van de naam van de op te richten badmintonvereniging werd besloten de link met het café waar deze oprichting plaatsvond in stand te houden. Via enkele omzwervingen is toen ‘t Roat ontstaan, naar het honingraat van een ‘bieje’korf.

Volg ons op Social Media

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes over BC Echt? Volg ons dan op onderstaande social media kanalen!